blog time to market verkorten engineering

Autor

15/10/19

Versnel de time-to-market van uw engineeringprojecten

Auteur: Dieter Van Lierde Tijd om te lezen: minuut minuten

Fouten in het engineeringswerk zorgen voor een langere time-to-market, wat leidt tot ontevreden klanten en soms zelfs tot boetes. Is de time-to-market bij uw projecten ook vaak te lang? Wij geven u tips om uw processen te optimaliseren en projecten efficiënter en sneller af te ronden.

Komen deze problemen u bekend voor?

Dat er fouten gemaakt worden in het engineeringswerk heeft verschillende redenen. Hieronder lijsten we een aantal veelvoorkomende oorzaken op:

  • De informatie die vanuit sales wordt doorgegeven aan engineering is niet volledig of zelfs onjuist.
  • De verschillende afdelingen binnen engineering werken niet goed samen en zitten niet op één lijn. Hierdoor worden er verkeerde mechanische of elektrische keuzes gemaakt, die het gehele proces vertragen.
  • Door slechte communicatie worden de verkeerde componenten besteld, dit vertraagt het proces én kost u onnodig geld.
  • De informatie die van engineering wordt doorgegeven aan de bordenbouwer is niet eenduidig of niet goed gedocumenteerd. Dit zorgt voor problemen/vertraging bij de boringen, componentplaatsing, wiring en labeling.
  • Doordat er nog op papier en in 2D gewerkt wordt, gaan er in de praktijk regelmatig zaken mis en blijkt er in de kast bijvoorbeeld niet genoeg plaats te zijn voor de kabels of wordt er een verkeerde kast en/of componenten besteld.

Al deze zaken vertragen het project. Projecten worden hierdoor niet op tijd afgeleverd en uw klant is ontevreden. De lange time-to-market heeft bovendien als gevolg dat u op een jaar tijd minder projecten kunt afronden dan concurrenten die wel efficiënt werken. Hierdoor daalt uw omzet en houdt u op termijn de concurrent niet meer bij.

Om deze video te bekijken, moet u de functionele cookies accepteren.

Tips om de time-to-market te versnellen

Aan de basis van al deze problemen liggen een slechte samenwerking en miscommunicatie. Hoe u dit oplost? Wij geven alvast een aantal tips:

  • Laat de klant en sales digitaal samenwerken, bijvoorbeeld aan de hand van een configurator. Zo is alle informatie altijd op één plek verzameld en eenduidig.
  • Zorg dat er tijdens de salesfase al in grote lijnen een PFD (Process Flow Diagram) of P&ID (Piping and Instrumentation Diagram) wordt uitgewerkt die aansluit bij de wensen van de klant. De details kunnen later in dezelfde omgeving door engineering worden uitgewerkt, maar deze eerste aanzet geeft engineering al een goede basis en verbetert zo de samenwerking.
  • Kies voor standaardisatie binnen de verschillende engineeringsafdelingen. Een elektrisch/pneumatisch schema (of een deel daarvan) kan dan snel worden opgeleverd en voldoet altijd aan uw standaard.
  • Zorg dat de verschillende softwares die gebruikt worden samenwerken. Door middel van AML-technologie kan er bijvoorbeeld worden gecommuniceerd tussen een PLC-software en het EPLAN platform.
  • Werk met een digital twin.
  • Investeer in een goed revisiesysteem zodat wijzigingen accuraat worden bijgehouden en iedereen altijd met de meest actuele informatie werkt.
  • Maak gebruik van een ERP/PDM integratie! Dit zal de transparantie in het productieontwikkelingsproces verzekeren en maakt interdisciplinaire samenwerking mogelijk.

Wij denken met u mee

Wilt u de time-to-market van uw projecten versnellen? Onze oplossingen maken de uitwisseling van digitale data tussen de verschillende engineeringsfasen makkelijker. Download onze whitepaper  met meer informatie over hoe u onze software kunt gebruiken om de verschillende fases van uw projecten te optimaliseren.

New call-to-action

Dit artikel delen ...

Opmerkingen