blog slaagpercentage offertes-1

Autor

7/10/19

Vergroot de slaagkans van uw offertes

Auteur: Lee Nysten Tijd om te lezen: minuut minuten

Het maken van offertes kost uw medewerkers veel tijd. Helaas worden lang niet alle offertes door de klant geaccepteerd. Lees hieronder meer over de knelpunten die veel voorkomen bij het maken van offertes en ontdek hoe u deze kunt oplossen.

Offertes maken: hier gaat het vaak mis

Er zijn veel redenen waarom het slagingspercentage van offertes laag kan liggen binnen uw bedrijf. Hieronder lijsten we een aantal veelvoorkomende oorzaken op:

  • Het maken van de offerte duurt te lang. Klanten worden ongeduldig en haken af.
  • De offerte is niet voldoende gedocumenteerd. Het is voor de klant niet duidelijk waar de prijs op gebaseerd is en hierdoor vertrouw hij het niet.
  • De prijs is niet realistisch. Het bedrag is te hoog of juist te laag.
  • Het technische concept is verkeerd geïnterpreteerd door de engineers en de offerte voldoet niet aan de wensen van de klant.
  • De levertermijn van het product is te lang.

Klinkt dit u bekend in de oren? Dan hebben wij goed nieuws: wanneer u start met een slimme cloud-based  aanpak van de offertefase (Smart Customisation), zullen bovenstaande problemen snel tot het verleden behoren.

De communicatie tussen sales en engineering loopt niet altijd van een leien dakje.

Hoe kan Smart Customisation u helpen?

Het kost tijd om met een Smart Customisation-aanpak te starten. Om de configurator te kunnen maken moet uw aanbod immers gestandaardiseerd en gemodulariseerd worden. Op de langere termijn plukt u zeker de vruchten van deze investering:

  • U kunt de klant sneller een gedetailleerde offerte bezorgen.
  • Sales en engineering werken beter samen, hierdoor weet u zeker dat het concept voldoet aan de wensen en noden van de klant.
  • Een fout in de configurator kan direct gefixt worden in de cloud en zal bovendien niet opnieuw gemaakt worden.
  • Dankzij de standaardisatie kunt u de prijs en de levertijd beter inschatten.
  • De tijd die geïnvesteerd wordt in het maken van een offerte gaat bovendien niet verloren. Zodra een offerte goedgekeurd is, kan de smart data uit de offerte moeiteloos door de engineers gebruikt worden. Hierdoor versnelt het proces en kunt u een betere levertijd bieden aan uw klant.

Een betere samenwerking en een beter resultaat

Alleen al voor de offertefase biedt een Smart Customisation-aanpak u dus veel voordelen. Er wordt veel efficiënter gewerkt, informatie wordt beter gedeeld, kennis gaat niet meer verloren en u kunt uw klanten sneller van dienst zijn.

Download onze whitepaper en ontdek hoe u Smart Customisation kunt implementeren binnen uw bedrijf en welke mogelijkheden het u biedt.  

New call-to-action

Dit artikel delen ...

Opmerkingen