Autor
Zo weet u sneller of uw projecten technisch haalbaar zijn
Deze werkwijze is verwarrend voor de engineer en allesbehalve efficiënt. Hieronder gaan we dieper in op de problemen die u waarschijnlijk ook maar al te vaak tegenkomt tijdens concept engineering en wijzen we u in de richting van een doeltreffende oplossing.
Werken met verschillende bronnen
Informatie over een nieuw project komt op verschillende manieren binnen. Vaak is er sprake van één of een combinatie van de volgende vormen van data:
- een Excellijst,
- een P&ID,
- de machine lay-out,
- schakelborden,
- hoe het gebouw eruit gaat zien.
Al deze informatie moet handmatig door de engineer worden ingegeven, pas daarna kan er met de detail engineering begonnen worden.
Veel data verspreid over verschillende versies
De informatie over het project wordt over het algemeen verzameld door de salesafdeling of machinebouwer in samenwerking met de klant. Deze partijen hebben vaak een duidelijk beeld van wat ze willen, maar niet altijd van wat er technisch mogelijk is. Wanneer de data bij de engineer terechtkomt, blijkt regelmatig dat er nog zaken aangevuld of aangepast moeten worden.
Deze aanpassingen worden mondeling, telefonisch of per e-mail besproken wat resulteert in verschillende versies van documenten, handgeschreven notities en/of eindeloze e-mailconversaties.
De engineer moet al deze informatie uit de conceptfase vervolgens bij elkaar zoeken, aanvullen en verwerken. Pas daarna kan er daadwerkelijk met detail engineering begonnen worden.
Dit is niet alleen een tijdrovend proces, de grote hoeveelheid manueel werk kan er bovendien aan bijdragen dat er fouten in de data sluipen doordat er iets over het hoofd wordt gezien of verkeerd wordt overgenomen. Het is daarom belangrijk om de eerste fase van het proces te optimaliseren zodat u een goede en solide basis voor uw project legt en kan werken met een ‘single point of truth’.
U herkent misschien de onderstaande situatie:
Zo legt u een solide basis voor uw project
Een manier om de overgang tussen concept en detail engineering vlotter te laten verlopen is door over te stappen naar een platform dat een koppeling legt tussen beide fases. De informatie over het project wordt dan direct gebundeld; de data hoeft niet meer handmatig overgenomen te worden door engineering en de communicatie en het bijhouden van wijzigingen zal veel efficiënter en gestructureerder verlopen.
U voegt hierdoor niet alleen waarde toe aan uw projecten, de doorlooptijd van projecten wordt bovendien verkort en frustratie op de werkvloer daalt aanzienlijk.
Een platform dat dergelijke mogelijkheden biedt is dat van EPLAN. Met EPLAN geniet u van één centraal systeem waarin u bijvoorbeeld de P&ID kan documenteren en uitwerken. Kortom: een gemeenschappelijke documentatie voor de elektrisch-gerelateerde componenten en de connecties met de verschillende andere componenten.
Door op deze manier in één platform te werken, en dit te combineren met een standaard in EPLAN, kan er snel een P&ID getekend worden met veel achtergrondinformatie (deze pomp heeft 2 uitgangen en 1 ingang etc.).
Dankzij deze uitgebreide informatie en het duidelijk vastleggen van de relatie tussen alle componenten kunnen er snel en correct aanpassingen en/of uitbreidingen gedaan worden. Mocht zich in een latere fase een probleem voordoen dan kan u dankzij deze manier van werken snel achterhalen waar de oorzaak zit (zit de fout in de PLC, zit het in de sensor, is het de pomp zelf ...).
Als EPLAN-gebruiker heeft u bovendien toegang tot EPLAN ePULSE, de cloud-omgeving van EPLAN. Hier vindt u handige applicaties waarmee samenwerken en het delen van informatie nog eenvoudiger wordt.
Wilt u meer weten over de oplossingen van EPLAN? Aarzel dan niet om ons vrijblijvend te contacteren voor meer informatie.
Opmerkingen