Autor
Doorgedreven digitalisatie leidt tot optimaal engineeringsproces binnen de watersector
Problemen en vertragingen
Het spreekt voor zich dat een vlotte en onberispelijke samenwerking hoog op het prioriteitenlijstje van zowel leveranciers als eindgebruikers staat. Alleen loopt er in de praktijk wel vaker iets fout. Problemen en vertragingen zijn vaak schering en inslag. Door te werken met correcte documentatie en de meest actuele data vermijden gebruikers kostbare fouten en versnellen ze hun processen gevoelig. Dat leidt tot een efficiënter engineeringproces.
Standaardisering
Een andere uitdaging daarbij is de standaardisering van documenten. Als documentatie onoverzichtelijk, soms overbodig en ook gefragmenteerd is, slorpt het gigantisch veel tijd (en dus geld) op om de juiste informatie snel terug te vinden. Dat lijdt onvermijdelijk tot fouten of zelfs tot processen die opnieuw moeten worden opgestart. Op die manier gaat enorm veel waardevolle tijd verloren, bij zowel onderhoudsbeurten, storingen als productiestops. Door alles op de juiste manier te standaardiseren, structureer je de documenten op een transparante en uniforme manier, met het volste respect voor actuele richtlijnen en normeringen. Dankzij dat centrale beheer krijg je voortdurend een duidelijk overzicht over alle processen, productielijnen, revisies en onderdelen.
De Watergroep wilde een handig automatiseringsplatform om al die data op één platform te krijgen.
Doorgedreven digitalisatie
Ruim tien jaar geleden groeide bij De Watergroep de noodzaak om op één centrale plaats alle engineeringschema’s van alle waterinstallaties te kunnen groeperen. Het integraal waterbedrijf wou daarmee op lange termijn werk maken van een vlotte gegevensuitwisseling. Het portfolio van De Watergroep bevat honderden installaties over de verschillende Vlaamse provincies heen. Vroeger was er eigenlijk geen data-uitwisseling mogelijk, omdat de analoge gegevens verspreid waren bij diverse werkplaatsen en provincies. De Watergroep wilde een handig automatiseringsplatform om al die data op één platform te krijgen.
Proces van lange adem
De Watergroep besliste om hiervoor met EPLAN in zee te gaan, onder meer omdat heel wat aannemers vertrouwd zijn met de werking van deze engineeringsoftware. Het merkte al snel dat het een vooruitstrevende tool is. Toen De Watergroep tien jaar geleden aan de slag ging met het EPLAN Platform, wist het dat de omzetting van analoge naar digitale data een proces van lange adem zou zijn. Dat is vandaag overigens nog niet afgerond: van ongeveer 70 procent van al onze waterinstallaties heeft De Watergroep vandaag de digitale data beschikbaar in EPLAN.
Opmerkingen