5 tips om uw artikeldatabase te optimaliseren

Autor

10/12/20

5 tips om uw artikeldatabase te optimaliseren

Auteur: Sam Coppens Tijd om te lezen: minuut minuten

Uw artikeldatabase is het hart van uw systeem. Wanneer u voor de eerste keer EPLAN installeert is deze nog leeg en het vullen en up-to-date houden van uw artikeldatabase kan veel werk zijn. Dat is zeker het geval wanneer u bijvoorbeeld regelmatig in 3D tekent. Artikelbeheer kan snel een fulltime job worden.

Werkt u, net zoals wij, graag zo efficiënt mogelijk? In deze blogpost geven we u vijf tips die u helpen om uw artikeldatabase op punt te stellen, zonder dat u hier al te veel tijd in moet investeren. 

Optimaliseer de manier waarop u werkt

We begrijpen hoeveel werk het kan zijn om uw artikeldatabase aan te maken en up-to-date te houden. Daarom maken we het u graag zo makkelijk mogelijk met een aantal slimme oplossingen, services en tips

1. Benut het EPLAN Data Portal 

Wist u dat u via het EPLAN Data Portal informatie over artikelen kan downloaden? Alle informatie in deze online database wordt voorzien door de fabrikanten zelf. 

We raden u wel aan, om na het downloaden van de informatie, alles nog even te controleren. Zijn alle velden ingevuld, welke talen zijn er beschikbaar, klopt de informatie …? 

Gebruikt u de nieuwe cloud-versie van het EPLAN Data Portal? Dan ziet u dankzij het EPLAN Data Standard-label in één oogopslag of de informatie bij een artikel volledig is. Op deze manier garanderen we een consistent gebruik van gegevens in alle technische productieprocessen. 

Dankzij het EPLAN Data Portal is uw artikeldatabase veel sneller gevuld en kunt u deze ook eenvoudig bijwerken

2. Investeer in standaardisatie

Probeer uw artikelen en materiaal te standaardiseren. Het bijhouden van de database vraagt hierdoor minder werk. Iedereen in het bedrijf weet dan bovendien steeds wat hij kan verwachten.

3. Benoem één key user

Het is verstandig om één iemand de verantwoordelijkheid te geven voor het aanmaken, controleren en onderhouden van de artikelinformatie. Op deze manier bent u zeker dat de artikelen allemaal aan uw standaard voldoen

4. Stel meldingenbeheer in

Schakel meldingenbeheer in tijdens het tekenen. U ontvangt dan een melding wanneer er tijdens automatische controleprocedures onjuistheden worden ontdekt. Bovendien kunt u hiermee de kwaliteit van de informatie in de artikeldatabase snel en eenvoudig controleren. 

5. Zorg voor een back-up

Een klant vertelde ons ooit dat een medewerker, in de laatste werkweken na zijn ontslag, systematisch alle artikelen uit de database verwijderd had. In dergelijke situaties en tijdens andere spannende momenten is een back-up heel fijn. 

Zorg dus dat er regelmatig een back-up gemaakt wordt van uw artikeldatabase. Uw IT-afdeling kan u hiermee helpen. 

Hulp nodig bij het op punt stellen van uw artikeldatabase? 

De experts van EPLAN helpen u graag bij het op punt stellen van uw artikeldatabase. Zo kunt u bij ons de opleiding artikelbeheer en stamgegevens volgen. 

Tijdens deze opleiding leert u onder andere hoe u zelf artikelen aanmaakt en hoe u informatie importeert uit het EPLAN Data Portal of rechtstreeks van de website van de fabrikant. Ook tonen we u verschillende handige tools die u kunt gebruiken om uw database te bewerken en hoe u informatie kunt exporteren naar Excel om zo functionaliteiten aan te passen

Een goed artikelbeheer zorgt ervoor dat u op een vlotte manier met data binnen uw projecten kunt werken.

Daarnaast kunnen onze experts u ook helpen bij het opstellen van uw artikeldatabase en bij het downloaden van reeksen. Zo maakt u direct een goede start met uw artikeldatabase.  

Heeft u nog een andere vraag over uw artikeldatabase? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Onze experts helpen u graag verder.

New call-to-action

 

Dit artikel delen ...

Opmerkingen