Autor
5 redenen waarom de samenwerking tussen mechanische en elektrische engineering zo belangrijk is
Helaas gaat het in de praktijk er minder rooskleurig aan toe. Veel engineeringsafdelingen werken nog te vaak op een traditionele manier: projecten worden op papier uitgewerkt en er is amper communicatie tussen de verschillende engineeringsafdelingen. Het onderstaande filmpje bewijst hoe het er ooit aan toe kan gaan.
Het watervalprincipe
We zien dikwijls bij onze klanten dat de engineeringsafdeling is ingericht volgens het watervalprincipe, ook gekend als de watervalmethode. Dat wil zeggen dat de mechanische engineering het proces start, het vervolgens doorgeeft aan de elektrische engineering, waarna de engineers op de softwareafdeling als laatste het project ter harte nemen.
Dat loopt in de praktijk niet van een leien dakje. Stel dat de mechanische afdeling de motor bepaalt en bestelt. Een week later krijgt de elektrische afdeling het project overgeheveld en stuurt het de BOM (Bill of Material) naar het ERP-systeem. Daarbij wordt opnieuw dezelfde motor besteld, aangezien er geen communicatie tussen de elektrische en mechanische afdeling is geweest over welke materialen al besteld zijn.
Vervolgens start de software-engineer met het automatiseren van de machine of installatie. Even later laat de klant weten dat het de constructie wil aanpassen, waardoor de motor 200 meter moet worden opgeschoven. Bijgevolg schuift ook de bekabeling op, waardoor de bestelde kabel te kort blijkt te zijn.
Gevolg: we hebben twee keer dezelfde motor besteld en we zitten met een te korte, foute kabel. Daarnaast zitten we met een boze PLC-engineer, die niet begrijpt waarom dit niet eerder geweten was. Gevolg: tijdsverlies en… weg marge.
De engineeringsfase heeft de grootste invloed op de kosten doorheen het volledige productieproces.
Naar een mechatronische projectstructuur
In 80% van de engineeringsafdelingen werken de mechanische, elektrische en software-engineers langs elkaar heen. Eilandjes dus, waardoor fouten ontstaan en het project of de time-to-market vertraagt.
De oplossing hiervoor is om een mechatronische projectstructuur op te zetten. Een zwaar woord om te zeggen dat de projectstructuur overkoepelend beheerd wordt in een functionele structuur.
Kortom, samenwerken en goed met elkaar communiceren. Een voorbeeld: alle componenten krijgen een juiste en unieke referentie, zodat de drie engineeringsdisciplines zeker weten dat ze het over dezelfde objecten hebben in hun ontwerp.
De 5 voordelen van een slimme aanpak van de engineeringsafdeling
- De time-to-market van uw project wordt verkort.
- De kans op extra kosten tijdens de engineering wordt kleiner.
- Communicatie tussen de afdelingen verloopt een pak vlotter.
- Het risico op fouten wordt verkleind.
- Dankzij virtual prototyping kan engineering sneller werken.
Uiteraard is de keuze voor een mechatronische projectstructuur en goede communicatie niet de enige zaken die u op weg zetten naar een slimme engineeringsafdeling. In ons whitepaper ‘Uw digitale transformatie met EPLAN’ leest u er alles over.
Opmerkingen