3 veel gemaakte fouten in het engineeringsproces Processen
31/08/21

3 veel gemaakte fouten in het engineeringsproces

Auteur: Roel van Roy Tijd om te lezen: minuut minuten

Tijdverlies en hogere kosten. Dat zijn helaas bijna altijd de gevolgen van een stroef engineeringsproces. Als bedrijf hebt u er dus alle baat bij om uw elektrisch design zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Bij EPLAN zien we heel wat pijnpunten die het proces vertragen. We tonen u de 3 meest voorkomende.

Wat loopt er mis?

  • Geen duidelijke kast-lay-out

Een 2D kast-lay-out die ruimte laat voor interpretatie, vraagt om fouten. Want het gevolg is dat efficiënte bordenbouw onmogelijk is.

  • Gedecentraliseerde data

Gegevens die overal verspreid staan, en soms ook enkel offline beschikbaar zijn, zijn allesbehalve efficiënt voor de ingenieurs die ermee moet werken. Zij verliezen hier veel meer tijd dan nodig.

  • Geen efficiënt databeheer

Manuele ingave van data, ontbrekende koppelingen tussen ERP- en PLM-systemen, … Het zijn bij veel bedrijven courante factoren die maken dat data inefficiënt beheerd worden.

De oplossing voor alle bovenstaande problemen? Een weldoordacht, geïntegreerd proces, dat via gestandaardiseerde interfaces met ERP- en PLM-systemen voor dataconsistentie door de hele keten zorgt, en zo, het hele engineeringsproces stroomlijnt. 

Een praktijkvoorbeeld: Spiromatic

Spiromatic is internationaal marktleider in installaties voor pre-food processing. In 2018 hoorde  Spiromatic bij de bedrijven die met elk van de bovenstaande pijnpunten te kampen had.

Zo was databeheer een stevige uitdaging. Men beschikte immers niet over een koppeling tussen het toenmalige ontwerpsysteem en PTC Windchill, hun ERP/PDM-systeem. Gegevens stonden ook gedecentraliseerd, wat voor veel tijdverlies zorgde bij het serviceteam, dat moeite had om deze essentiële data terug te vinden

Onduidelijke lay-out van de kasten resulteerde dan weer in inefficiënte bordenbouw, waardoor bedrading veel langer duurde dan nodig. Daarnaast voorkwam die lay-out de interconnectie tussen de kasten en de mogelijkheid om borden uit te geven. En ook feedback vanuit het veld ontbrak of verliep moeizaam.

Wat hebben we gedaan?

Nadat we bij EPLAN al deze uitdagingen in kaart brachten, stelden we een business case op waarin we de potentiële winst berekenden, zowel qua tijd als ROI. Een diepgaande analyse toonde aan dat Spiromatic dankzij een samenwerking met EPLAN maar liefst 50% efficiënter zou kunnen werken.

De overtuigende business case sprak Spiromatic aan om het project op te starten en samen met EPLAN het engineeringproces te optimaliseren. Ontdek het in het onderstaande filmpje!

Filmpje 1 OT NED

Wilt u ook uw werkwijze optimaliseren? Download dan gratis onze whitepaper ‘Hoe zet ik mijn (engineerings)proces digitaal om? De 7 cruciale stappen van digitale transformatie’. Hierin vindt u meer informatie over hoe u dit kunt aanpakken.

Whitepaper de 7 cruciale stappen van digitale transformatie

Dit artikel delen ...

Opmerkingen